Introductie van de begrippen RPO en RTO

Er zijn haast geen bedrijven of organisaties meer te vinden die niet volledig afhankelijk zijn van hun IT systemen. En of deze systemen nu draaien in de cloud, on premises of een combinatie daarvan, het is altijd slim om een plan of procedure in de kast hebben liggen dat beschrijft wat je gaat doen in het geval van een calamiteit of onbeschikbaarheid. Maar voordat je dat gaat doen moet je eerst nadenken over de twee begrippen:
– Recovery Point Objective (RPO)
– Recovery Time Objective (RTO)

Wat betekenen RPO en RTO en welke keuzes maak je?

Recovery Point Objective

Met het Recovery Point Objective of RPO druk je uit hoeveel data je maximaal kunt missen of mag kwijtraken. Vertaald naar de techniek: hoe vaak moet ik een back-up van mijn data maken. Meestal praat je in zo’n geval over het herstelpunt. Een voorbeeld om het te verduidelijken: Als je maximaal 8 uur werk kwijt mag zijn voordat het echt nijpend wordt dan dien je dus iedere 8 uur een back-up te maken van je data.

Het is volkomen logisch dat dataverlies voor het ene bedrijf iets heel anders betekent dan voor het andere. Een hele drukke webshop heeft heel veel datawijzigingen per tijdseenheid. De RPO zal dus veel lager liggen dan voor een bedrijf waar de data redelijk statisch is. Kies je de frequentie van dataherstelpunten te laag bij de webshop dan loopt de webshop heel veel orders mis in het geval van een calamiteit.

Recovery Time Objective

Nu je weet hoe vaak je moet back-uppen wordt het zaak om na te denken over hoe lang je er eigenlijk ‘uit mag liggen’. De tijd die je mag besteden om je systemen weer terug beschikbaar te hebben wordt uitgedrukt in het Recovery Time Objective of RTO. In de eisen zijn er hier ook weer grote verschillen van bedrijf tot bedrijf.

Wees je bewust dat je in het ergste geval tijd nodig hebt om eerst systemen op te bouwen en dat je daarna nog de meest recente data of gegevens moet terugzetten.

Voor de juiste RPO en RTO bepaal je per applicatie of systeem in welke mate ze bedrijfskritisch zijn.
Daarna bepaal je wat het kost als ze onbeschikbaar zijn. Zie ook ons artikel downtime-valt-wel-mee-toch. Hier tegenover zet je de kosten van de back-up oplossing en (afhankelijk van je eisen) de recovery oplossing.

Demo of meer informatie aanvragen

We leggen je graag de details verder uit. Ook kunnen we je laten je zien wat er allemaal mogelijk is. Data recovery en uitwijk is tegenwoordig ook voor het MKB betaalbaar. Gebruik het contactformulier of neem telefonisch contact op via 033-2471111 om een afspraak te maken.