Groot of klein, er is geen organisatie waar inmiddels niet alles om ICT draait.  En we zijn het ongetwijfeld met elkaar eens als we zeggen “We kunnen er eigenlijk niet meer om heen”. Veel bedrijven hebben er van oudsher voor gekozen om ICT in eigen hand te houden. Een eigen mannetje (M/V) dat alles in de lucht houdt en liefst ook 24×7 beschikbaar is. En oh ja! Daarnaast moet dat mannetje ook nog nieuwe ontwikkelingen bijhouden en allerhande implementaties doen. Hele goede mannetjes kunnen dat natuurlijk, maar in de praktijk is dat meestal best wel een uitdaging.

Direct inzicht in je ICT omgeving, hier wordt realtime de status van patches en AV getoond.

Zoiets gaat natuurlijk heel lang goed, maar wat nu als dat mannetje er opeens de brui aan geeft en zijn heil elders gaat zoeken?  Handen in het haar, driftig op zoek naar een nieuw mannetje en helaas komen we dan tot de ontdekking dat zo’n mannetje ineens een heel stuk duurder is geworden.

Dit is het moment om eens buiten de gebaande paden te gaan kijken. Het kan best interessant zijn om je ICT uit te besteden en ervoor te zorgen dat er een groter team achter jouw zo belangrijke ICT staat. De ICT-omgeving wordt op die manier op afstand onderhouden zonder dat je je daar verder druk om hoeft te maken. Vragen worden snel beantwoord, problemen opgelost en maandelijks ontvang je een duidelijke rapportage én de klaagzang van je voormalig mannetje blijft uit.
Hoe fijn zou het zijn als je nooit meer opmerkingen krijgt als “Wanneer moet ik dat allemaal doen dan, kan ik geen hulp krijgen?” en “Ook dat nog!” of “Ik heb maar twee handen hoor!” en zo kan ik er nog wel een paar verzinnen.

Ale verantwoordelijke voor een bedrijf zeg ik altijd “ik wil niet overtuigd zijn dat het goed is zonder dat ik me daarvan heb laten overtuigen. Dat laatste kan bijvoorbeeld door aantoonbaar bewijs en meetbare KPI’s. Een mannetje in zijn eentje zal vaak niet zo werken, maar door outsourcing naar bijvoorbeeld een bedrijf als ArchiLogiQ haal je een ervaren team in huis. Omdat zo’n team meerdere klanten bedient kan het alleen werken op basis van meetbare gegevens en bijbehorende documentatie. Er is spreiding van kennis en op basis van goede onderlinge afspraken is jouw ICT in goede en veilige handen. En het leuke is dat de kosten vaak ook nog eens lager zijn dan die van het hebben van een eigen beheerder in huis.

Ik wil er wel eens met je over praten! Daag je me uit?

Oh ja eigenlijk wel mooi zo’n eigen dashboard waarop je de gezondheid van je eigen ICT-omgeving kan zien, ik word er in ieder geval blij van!

Hetzelfde dashboard op je mobiele telefoon